Ruokavalio lihavuusleikkauksen jälkeen

  • Laihtuminen lihavuusleikkauksen jälkeen perustuu pääasiassa syödyn ruuan määrän vähenemiseen, jolloin myös energian saanti vähenee. Leikkaus ei kuitenkaan estä uudelleen lihomista. Rajoita sen vuoksi energian saantia myös leikkauksen jälkeen välttämällä ”tyhjiä kaloreita”.
  • Pidä huolta siitä, että ruokavaliosi on monipuolinen ja koostuu terveyttä edistävistä ruoka-aineista. Leikkaus voi kuitenkin heikentää joidenkin ravintoaineiden imeytymistä ja aiheuttaa niiden puutosoireita. Sen vuoksi ruokavaliota on tärkeää täydentää vitamiini ja kivennäisainevalmisteilla lääkärin ja/tai ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan. Näin mahdolliset puutostilat voidaan ehkäistä ja hoitaa ennen vakavampia seurauksia.
  • Jos ruokailussa tai painon hallinnassa ilmenee ongelmia, käänny ravitsemusterapeutin puoleen niiden selvittämiseksi. Häneltä saat myös tarkempia ohjeita (esimerkkiruokalista, ruokien valintaohjeita ym.)

Ruoansulatukseen liittyvien ongelmien ehkäisy

  • Ruoansulatukseen liittyviä ongelmia voit ehkäistä kiinnittämällä huomiota, syömisnopeuteen, annoskokoihin ja ruoka-aineiden valintaan.

Ruokailu leikkauksen jälkeen sairaalassa

  • Aloita ruokailu varovasti juomalla pieniä määriä vettä tai laimeaa mehua. Muutaman päivän kuluessa voit siirtyä nestemäiseen ruokaan ja siitä vähitellen soseutettuun (pehmeärakenteiseen) ruokaan. Ruokaile hitaasti tunnustellen, mikä määrä ruokaa tuntuu sopivalta.

Ruokailu sairaalasta kotiutumisen jälkeen

  • Syö aluksi rakenteeltaan pehmeitä ja soseutettuja ruokia noin kuukauden ajan leikkauksen jälkeen. Tämän jälkeen voit siirtyä vähitellen normaaliin pureskelua vaativaan ruokaan.
  • Syö aluksi yhdellä kertaa vain pieniä ruoka-annoksia (noin ½–1 dl/ateria) ja suurenna annosta vähitellen. Liian suuri ruoka-annos aiheuttaa epämiellyttävän täyttymisen tunteen ja jopa oksentelua.
  • Syö ainakin 6 pientä ateriaa päivässä, jotta saat riittävästi ravintoaineita. Nauti ruokasi hitaasti, jotta tunnistat ajoissa, milloin mahalaukku on täysi, etkä syö vahingossa liikaa.
  • Kun olet siirtynyt kiinteään ruokaan, pureskele ruokasi kunnolla, sillä se tehostaa ruuansulatusta. Käytä varoen suolen tukkeutumisriskiä lisääviä ruoka-aineita. Sellaisia ovat esimerkiksi sitkeä liha, sitrushedelmien kalvot, hedelmien ja tomaatin kuoret, monet kasvikset, siemenelliset ja kovakuoriset marjat, sienet sekä leseet ja siemenet.
  • Jos tietyt ruoat tai juomat aiheuttavat vatsavaivoja, jätä ne pois ruokavaliosta joksikin aikaa (esimerkiksi käristetty ruoka, ruisleipä, tuore vaalea leipä, laktoosia sisältävät maitovalmisteet ja hiilihappopitoiset juomat). Voit kokeilla niitä uudelleen myöhemmin.
  • Jos saat ruokailun jälkeen dumping-oireita (huonovointisuus, sydämen tykytys, hikoilu, heikotus, vatsavaivat, pahoinvointi ja ripuli), vältä runsaasti sokeria sisältäviä juomia ja ruokia kuten mehuja, makeisia ja jälkiruokia.
  • Huolehdi riittävästä nesteen saannista juomalla ainakin 1–1.5 litraa päivässä. Juo pääasiassa aterioiden välillä (tämä koskee myös maitovalmisteita), sillä se ehkäisee ruoansulatusvaivoja.

Ruoka-aineiden valinta

  • Käytä päivittäin monipuolisesti seuraavia ruoka-aineita:
    • täysjyväviljavalmisteita (leipää, puuroa, vellejä, mysliä ym.)
    • rasvattomia tai vähärasvaisia maitovalmisteita
    • vähärasvaista lihaa, broileria, kalaa ja/tai papuja
    • kasviksia, marjoja ja hedelmiä
    • pehmeää rasvaa; esimerkiksi 6 tl kasvimargariinia (rasvaa 60–70 %) ja 3 tl rypsiöljyä, jotta saat riittävästi välttämättömiä rasvahappoja
  • Vältä runsaasti sokeria ja/tai rasvaa sisältäviä energiapitoisia ruokia ja juomia sekä alkoholia.
  • Pidä erityistä huolta riittävästä proteiinin saannista (60–120 g/vrk), sillä se ehkäisee lihaskatoa ja osteoporoosia. Saat 60–80 g proteiinia esimerkiksi nauttimalla:
    • 8 dl nestemäisiä maitovalmisteita (maito, piimä, viili, jogurtti) ja
    • 4 viipaletta juustoa tai 1 dl raejuustoa tai rahkaa ja
    • 100 g lihaa, kalaa, broileria ja/tai täyslihaleikkeleitä
  • Jos maitovalmisteet eivät sovi, etsi korvaavia proteiinin lähteitä. Ruokavaliota voi täydentää myös apteekista saatavilla proteiinipitoisilla täydennysravintovalmisteilla.
Taulukko 1. Esimerkkejä ruokien proteiinipitoisuuksista (lähde: www.fineli.fi).
Proteiinia
Liha, kovat juustot, leipäjuusto, 100 g 20–30 g
Liha- ja makkaraleikkeleet, 100 g 10–30 g
Kala, 100 g 10–25 g
Pähkinät ja siemenet, 100 g 15–25 g
Sulate- ja tuorejuustot, 100 g 10–20 g
Raejuusto, 100 g 16 g
Maitorahka, keitetyt pavut, 100 g 10 g
Maidot, piimät, jogurtit, viilit, 2 dl 6–10 g
Kananmuna, 1 kpl 7 g
Proteiinipitoinen täydennysravintovalmiste, 2 dl 20 g

Muista nauttia päivittäin kaikki määrätyt vitamiini- ja kivennäisainevalmisteet (monivitamiinipilleri, D-vitamiini, kalsium ym.)!